Sprawozdanie z działalności Fundacji Wychowawców i Młodzieży „Prom”
za rok 2013
Opracowane w układzie określonym przez Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 8 maja 2001 roku w sprawie sprawozdań składanych przez fundacje.
1. Fundacja „Prom” ma siedzibę przy ul. Konstancińska 9 lok. 57, 02-942 Warszawa
Data i numer pierwotnego zarejestrowania Fundacji: 22.10.1991 Nr 1698
Aktualny numer KRS 0000105207 z dnia 26.07 .2002
REGON: P-012549308-95000000-59-1-963-01001
NIP: 521-22-22-162
Status OPP od dnia 11. 01.2005.
Zarząd Fundacji:
Prezes Zarządu: Maria Bonaszewska, zam. ul. Konstancińska 9 m. 57, 02942 Warszawa
Wiceprezes Zarządu: Anna Ciupa, zam. ul. 1-go Sierpnia 38a m. 20, 02-134 Warszawa
Członek Zarządu: Anna Borucka, zam. ul. Racławicka 28 m 32, 02-601 Warszawa
Cele Fundacji to wspieranie nauczycieli, wychowawców i aktywnej społecznie młodzieży w rozwijaniu działalności wychowawczej ukierunkowanej na:
1) realizowanie idei humanistycznych w ujęciu wyrażonym w Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka,
2) zapobieganie uprzedzeniom narodowościowym i wyznaniowym,
3) integrowanie młodzieży niepełnosprawnej z pełnosprawną,
4) wspomaganie zdrowego rozwoju psychicznego dzieci i młodzieży,
5) zapobieganie patologiom społecznym, alkoholizmowi, narkomanii oraz nerwicom.
2. Statutowa działalność pożytku publicznego Fundacji obejmowała realizację następujących zadań:
Program wychowawczo-profilaktyczny „Trzy Koła” – szkolenie nowej kadry instruktorów.
Odbył się pierwszy etap szkolenia kandydatow na instruktorów projektu Trzy Koła. 20 godzin, 8 osób.
Akcje społeczne w wiejskim środowisku lokalnym.
Oddział terenowy Fundacji Prom „Oddział Akcja Krępa” zorganizował we wsi szereg akcji o charakterze integracyjnym i animującym młodzież i dorosłych do działań na rzecz lokalnej społeczności. Było to 9 zdarzeń przeprowadzanych we współpracy z sołtysem i członkami Rady Sołeckiej wsi Krępa. Szczegółowe sprawozdanie złożone przez kierownika Oddziału – patrz Zakładka „Oddział terenowy Fundacji „.
Dofinansowanie obozu terapeutycznego dla młodzieży ze Specjalnego Ośrodka Wychowawczego „Dom przy Rynku” w Warszawie w wysokości 2000 zł.
3. Działalności gospodarczej nie było; zlikwidowliśmy ją z końcem 2012 roku.
4. 16.06.2013 – Zebranie Komitetu Fundatorów
Uchwała: „Komitet Fundatorów przyjął sprawozdanie z działalności Fundacji oraz bilans za rok 2012 i zalecił Zarządowi pokrycie straty poniesionej w 2012 roku z funduszu zapasowego Fundacji.”
5. Wpływy finansowe 8588,54 zł w tym:
Dotacje od gmin 3300,00
Odpisy 1% podatku dochodowego 3926,94
Wpłaty uczestników szkolenia 500,00
Odsetki bankowe 571,60
Wynik finansowy działalności pożytku publicznego wyniósł stratę 1129,67 zł.
6.
Wydatki wynosiły 11107,34 zł, w tym:
Działalność pożytku publicznego 8856,61
Administracja 2697,97
7.
- a) w 2013 roku nikt nie był zatrudniony na etacie.
- b) Wynagrodzenia otrzymały 3 osoby
- c) Członkowie Zarządu i innych organów Fundacji nie pobierali wynagrodzeń z tytułu pełnienia tych funkcji.
- d) Wydatki na wynagrodzenia z umów o dzieło wynosiły 4390 zł.
- e) Nie udzielaliśmy pożyczek
- f) Środki pieniężne w banku i kasie 31.12.2013 wynosiły ogólem 27350,01 zł.
- g) Udziałów, akcji, papierów wartościowych nie mieliśmy.
- h) i) Nie nabywaliśmy środków trwałych.
- j) nie dotyczy
8.
Działalność pożytku publicznego obejmowala trzy rodzaje zadań opisane wyżej (pt 2.). Koszty pokryto z funduszów gminnych (3300 zł, z 1% odpisow od podatkow od osób fizycznych (3926,94), wpłat beneficjentów (500 zł) oraz funduszu zapasowego Fundacji (1129,67 zł).
9.
Rozliczenia Fundacji z budżetem z tytułu zobowiązań podatkowych:
Podatek dochodowy od osób fizycznych opłacany był terminowo.
Wynik finansowy za rok 2013 wyniósł stratę w wysokości 4894,51 zł
Akcja Krępa
– Oddział Fundacji Wychowawców i Młodzieży
Sprawozdanie z działalności w roku 2012
W roku 2012 Oddział Akcja Krępa inicjował i współuczestniczył w realizacji 9 zdarzeń we wsi Krępa i jej najbliższych okolicach.
Ogólnym celem akcji było uatrakcyjnienie życia wsi, integrowanie mieszkańców i animowanie zachowań prospołecznych. W pierwszym roku funkcjonowania Oddziału szczególnym celem było pozyskanie do współpracy jak największej liczby osób. Oparliśmy się na założeniu, że działania podejmowane wspólnie przez grupę mieszkańców mogą dla członków grupy być źródłem satysfakcji, mogą podnosić poczucie radości życia i że mogą wzbudzać motywację do pracy na rzecz dobra całej wspólnoty lokalnej.
Realizacja tych celów przebiegała w ciągłej i ścisłej współpracy z władzą samorządową: Sołtysem i Radą Sołecką oraz z aktywnymi (stopniowo rosnącymi w liczbie) mieszkańcami Krępy i wsi okolicznych.
- Opis akcji:
- Kartki wielkanocne – 17 marca
Miejsce: dom prywatny w Krępie; główny organizator: Oddział „Akcja Krępa”
Wytwarzanie przez grupę dzieci i ich mam 100 kartek wielkanocnych (wycinanki, wyklejanki według własnego pomysłu) z życzeniami dla wszystkich mieszkańców. Dystrybucję do wszystkich domów we wsi Krępa i zaprzyjaźnionych zorganizował i przeprowadził Sołtys. Dokumentacja fotograficzna. Łącznie w akcję zaangażowanych było około 25 osób.
- Pożegnajmy Zimę – Przywitajmy Wiosnę! – 24 marca
Miejsce: Krępa; organizacja: Oddział „Akcja Krępa” we wspólpracy z Sołtysem i Radą Sołecką
Wszyscy mieszkańcy byli zaproszeni. Uczestniczyło około 80 osób. Na jednej z posesji wytwarzanie słomianych kukieł – drewniane szkielety, słoma, barwny ubiór, a poza tym tworzenie z papieru dużych kwiatów. Dzieci, niezależnie od współpracy z dorosłymi, robiły małe Marzanny według własnego pomysłu. Potem kolorowy pochód przez wieś. Na mostku nad rzeczką konflikt. Wyłonili się obrońcy Marzanny z apelem „Nie topić!” Niestety zwyciężył pogląd, że dla tradycji trzeba największą Marzannę poświęcić – zapalić i wrzucić do rzeki. Protestujący coś ważnego jednak wywalczyli. Uznano, że zachowamy drugą dużą Marzannę i te małe dziecięce nadając im nazwę Krępianny, jako symbol wiosny, a nie odchodzącej zimy. Z tymi Krępiannami udaliśmy się do posesji na drugim końcu wsi. Tam kilka godzin trwały zabawy z dziećmi, ognisko, biesiadowanie. Krępianny stały jeszcze bardzo długo.
- Obchody Dnia Dziecka – 2 czerwca
Miejsce: Krępa, teren ogrodu działkowego ROD Krępa-Rosa.
Impreza z okazji Dnia Dziecka, została zorganizowana wspólnie przez Sołtysa, Radę Sołecką Krępy, Zarząd Rodzinnego Ogrodu Działkowego oraz Akcje Krepa. Choć na dworze nie było upalnie, na imprezę przybyły dzieci z Krępy oraz innych pobliskich wsi, by uczestniczyć w licznych zabawach i konkursach. Zachętą do walki były okazałe puchary, medale, dyplomy i inne nagrody rzeczowe oraz słodkości. Dla chłopców największą atrakcją był miniturniej piłki nożnej o puchar Sołtysa Wsi Krępa a dla pozostałych starszych dzieci miniturniej tenisa stołowego o Puchar Prezesa Ogrodu Krępa-Rosa. Najmłodsi uczestnicy imprezy mogli brać udział w licznych zabawach sprawnościowych, w zabawie terenowej lub wykazać swoje zdolności w konkursie plastycznym. Dla najlepszych były puchary lub medale, a dla każdego dziecka był dyplom, drobne upominki i słodycze. Na zakończenie imprezy dzieci czekała wielka niespodzianka- prawdziwy wóz strażacki. Strażacy z OSP-Wojciechowice zaprezentowali swoje wysokie umiejętności w akcji gaśniczej oraz udostępnili dla najmłodszych (i nie tylko) bojowy wóz strażacki. Ten dzień był szczególny nie tylko dla dzieci, które miały możliwość pokazania swoich umiejętności i zdobycia nagród, ale również dla rodziców i dziadków, oglądających swoje pociechy szczęśliwe. Uczestniczyło około 100 osób.
- Noc Świętojańska – Rzucanie wianków na św. Jana – 23 czerwca
Miejsce: teren ogrodu działkowego ROD Krępa-Rosa oraz wieś Krępa.
Rodzinna impreza związana z Nocą Świętojańską, która została zorganizowana wspólnie przez Sołtysa, Członków Rady Sołeckiej Krępy, Akcję Krępa – Fundacji PROM oraz Zarząd Rodzinnego Ogrodu Działkowego Krępa-Rosa.
Na imprezę licznie przybyły rodziny z Krępy, pobliskich wsi oraz działkowcy, by uczestniczyć w licznych atrakcjach. Najmłodsi wyruszyli na poszukiwanie kwiatu paproci oraz wzięli udział w konkursie plastycznym „namaluj kwiat paproci”. Wszyscy uczestnicy zaangażowali się w robienie wianków, które następnie zostały powierzone naszej rzeczce Czarnej. Wybraliśmy najpiękniejsze wianki, których twórcy zostali nagrodzeni. Nie zabrakło również sobótkowego ogniska, wokół którego rozgorzała zabawa, a wszystko uświetniły popisy wokalne uczestników zaprezentowane podczas karaoke. Do późnego wieczora uczestnicy imprezy mniej lub bardziej odważnie śpiewali znane piosenki, korzystali z przekąsek i świetnie się bawili. Rozstrzygnięto także konkurs na najlepsze wykonanie piosenki biesiadnej, a laureaci otrzymali pamiątkowe dyplomy. Uczestniczyło ponad 100 osób.
- Wspomnienia przy kominku – 13 października
Miejsce: dom prywatny w Krępie; organizator: Oddzial Akcja Krępa
Zebrało się 29 osób, w tym 11 dzieci. Najstarsi opowiadali jak tu było kiedyś, mówili o gospodarstwach, o tych największych, o szkole, wspomnieniach pierwszego dnia w szkole, o zabawach bez zabawek i różnych strachach, co najbardziej zaciekawiło dzieci: zmory, czarownice, diabły. Był też poczęstunek – małe,udekorowane kanapki przygotowane przez grupę dzieci i ich mamy, a poza tym ciasteczka i soki.
- Obchody Święta Niepodległości – 11 listopada
Miejsce: Krępa, organizator: Oddział Akcja Krępa we wspólpracy z Radą Sołecką i Soltysem
To było duże, starannie przygotowane, przez 27 osób, zdarzenie. Plakaty, apel o wywieszanie flag i udział w obchodach. W prywatnym domu (4 listopada) wytwarzanie patriotycznych kotylionów przez dzieci i ich mamy (20 osób), ćwiczenie śpiewania pieśni. Szycie opasek białoczerwonych przez dwie mieszkanki. 11 listopada spotkanie mieszkańców na skraju wsi. O godzinie 11:11 wyruszył pochód (około 100 osób) przez wieś z flagami, chorągiewkami, kotylionami i śpiewem. Wśród uczestników były też bardzo małe dzieci, jedno nawet w wózku. Uczestniczyli wójt i wicewójt z rodzinami. Doszliśmy do lasu z cmentarzem poległych w I wojnie światowej, tam krótkie mowy o historii, odśpiewanie pieśni dedykowanej poległym i modlitwa: „Wieczny odpoczynek…”. Potem przejście na przygotowane już miejsce świętowania przy ognisku. Duże ognisko, ławki, stoły, duże parasole na wypadek deszczu, pieczenie kiełbasek, ziemniaków i atrakcja – grochówka! Były też ciasteczka dla dzieci i soki. Dla dzieci zorganizowanych było szereg zabaw ruchowych i zabawnych konkursów. Potem dzieci same, do późnej godziny, organizowały sobie zabawy. Dorośli przy ognisku biesiadowali i śpiewali patriotyczne i biesiadne pieśni.
- Kartki z życzeniami i opłatkiem dla mieszkańców na Boże Narodzenie – 15 grudnia
Miejsce: dom prywatny w Krępie, główny organizator: Oddzial Akcja Krępa
Podobnie jak przed Wielkanocą dzieci i ich mamy wytwarzały kartki świąteczne dla mieszkańców; znowu wycinanki i wyklejanki, a na dodatek brokat. Wytworzono 120 kart. Czymś nowym było to, że ujawniona w czasie obchodów 11 Listopada osoba uzdolniona muzycznie i wokalnie (Anna Wojciechowska) zaaranżowała śpiewanie kolęd. Dzieci i dorośli śpiewali w czasie tworzena świątecznych kartek. Nastrój był uroczy. W przeprowadzenie całej akcji zaangażowane były 23 osoby (w tym 10 dzieci) wliczając fotoreporterów i osoby zajmujące się przekazywaniem kart świątecznych do domów.
- Krępa na Święta – grudzień
Miejsce: Krępa
„Krępę na Święta” przygotowywali – wraz z mieszkańcami – Sołtys Krępy, Rada Sołecka Krępy oraz Akcja Krępa – Fundacja „Prom”.
Pod tym hasłem, tradycyjnie już, mieszkańcy Krępy – dorośli i najmłodsi, wspólnie ubierają świąteczną choinkę, która staje w centralnym miejscu wsi. Natomiast dzieci – z pomocą mam – przygotowują kartki świąteczne z życzeniami z okazji świąt Bożego Narodzenia oraz Nowego Roku (patrz punkt 7). Trafiają one jeszcze przed świętami do mieszkańców i przyjaciół Krępy. W roku 2012 choinka stała się również miejscem spotkania opłatkowego, śpiewania kolęd oraz spotkania sylwestrowego (patrz punkt 9).
- Sylwestrowe spotkanie mieszkańców wsi pod choinką i fajerwerki – 31 grudnia / 1 stycznia
Miejsce: Krępa
Głównym organizatorami byli Sołtys i Rada Sołecka, ale Oddział Akcja Krępa współpracował. Plakaty zapraszały do spotkania przed północą pod choinką w centrum wsi. Zebrało się około 140 mieszkańców, w tym wiele dzieci. Było uroczyście i bardzo przyjaźnie. Szampan, soki i wiele pięknych (prywatnie fundowanych) fajerwerków i osobiste życzenia i rozmowy między mieszkańcami.
- Wyniki
- Życie wsi się ożywiło. Można szacować, że w spotkaniach z okazji świąt lub obchodzenia ludowych tradycji udział wzięło powyżej 150 osób, w tym wiele dzieci. Teraz słyszymy wyrażające pozytywne oczekiwanie pytania ze strony zarówno dzieci jak i dorosłych, czy znowu będzie „Marzanna”, czy będzie świętowany 11 Listopada.itp..
- 36 osób (21 dorosłych i 15 dzieci i młodzieży) zaangażowało się w pracę na rzecz całej społeczności lokalnej. Większość działała w kilku akcjach, niektórzy we wszystkich. Powstała grupa ludzi powiązanych sympatią, zaufaniem i wyczuwalną chęcią dalszej współpracy i przynależności do zespołu. Wyłoniły się przy tym osoby o różnych umiejętnościach gotowe dawać swój specjalistyczny wkład w życie społeczności. Stąd zrodził się pomysł zawiązania „Koła Akcji Krępa” i wprowadzenia Koła do Regulaminu Oddziału.
- Nawiązana została ścisła współpraca między Oddziałem Fundacji „Akcja Krępa” a władzami sołectwa – Sołtysem i Radą Sołecką, której podstawą jest wzajemne zaufanie i poczucie wspólnoty celów.
- Nawiązano też współpracę z władzami Gminy, z Ogrodami Działkowymi Krępa-Rosa, z Ochotniczą Strażą Pożarną z sąsiedniej wsi i policją.
- Powstały pewne zasoby materialne: Ponieważ nie ma we wsi żadnego publicznego miejsca dla gromadzenia się mieszkańców, kilka prywatnych rodzin (5 rodzin) zaczęło udostępniać swoje pomieszczenia dla roboczych spotkań grup mieszkańców, a posesje nawet dla imprez zbiorowych. Nabyliśmy megafon, zebraliśmy w 2012 roku z 1% podatków około 1200 zł na rzecz Akcji w Krępie.
Sprawozdanie finansowe
Fundacji Wychowawców i Młodzieży „Prom”
BILANS za okres od 01.01.2013 do 31.12.2013
Wiersz |
Aktywa |
Początek
roku 2013 |
Koniec
roku 2013 |
A | Aktywa trwałe |
0,00 |
0,00 |
B | Aktywa obrotowe | 41914,82 |
37412,89 |
I | Zapasy rzeczowych aktywów obrotowych |
10342,13 |
10062,88 |
II | Należności krótkoterminowe |
305,62 |
0,00 |
III | Inwestycje krótkoterminowe | 31267,07 |
27350,01 |
1 | Środki pieniężne (w kasie i w banku) |
31267,07 |
27350,01 |
IV | Krótkoterminowe rozliczenia międzyokresowe |
0,00 |
0,00 |
Suma aktywów (A+B ) |
41914,82 |
37412,89 |
|
Pasywa |
|||
A | Fundusze własne |
40992,00 |
36097,49 |
I | Fundusz założycielski |
1812,00 |
1812,00 |
II | Fundusz zapasowy |
43 024,89 |
39180,00 |
III | Fundusz z aktualizacji wyceny |
0,00 |
0,00 |
IV | Zysk (Strata) z lat ubiegłych |
0,00 |
0,00 |
V | Zysk (Strata) w roku obrotowym |
– 3 844,89 |
-4894,51 |
B | Zobowiązania |
922,82 |
1315,40 |
I | Zobowiązania krótkoterminowe | 922,82 |
398,40 |
II | Rozliczenia międzyokresowe |
0,00 |
917,00 |
Suma pasywów (A+B) |
41914,82 |
37412,89 |
|
RACHUNEK WYNIKÓW za 2013 rok
Poz. | Wyszczególnienie | Za rok 2012 | Za rok 2013 |
A | Przychody z działalności pożytku publicznego |
6 457,53 |
7726,94 |
I | Przychody z działalności nieodpłatnej |
6 457,53 |
7226,94 |
II | Przychody z działalności odpłatnej |
0,00 |
500,00 |
B | Koszty realizacji zadań pożytku publicznego |
6 457,53 |
8856,61 |
* | w tym wynagrodzenia |
2 810,00 |
3390,00 |
C | Wynik finansowy z działalności pożytku publicznego |
0,00 |
-1129,67 |
D | Przychody ze sprzedaży produktów |
1179,50 |
nie dot. |
E | Koszty sprzedaży produktów |
2981,83 |
nie dot. |
+ | w tym wynagrodzenia |
0,00 |
nie dot. |
pozostałe koszty (magazyn, przesyłki) |
1 951,84 |
nie dot. |
|
F | Zysk (Strata) brutto ze sprzedaży produktów | – 1802,33 | nie dot. |
G | Koszty ogólno-administracyjne |
2697,97 |
4341,57 |
1 | Zużycie materiałów |
20,42 |
0,00 |
2 | Usługi obce |
1897,55 |
3021,57 |
3 | Podatki i opłaty |
780,00 |
320,00 |
4 | Wynagrodzenia |
0,00 |
1000,00 |
H | Pozostałe przychody operacyjne |
0,00 |
290,00 |
I | Pozostałe koszty |
72,00 |
284,87 |
J | Przychody finansowe – odsetki bankowe |
742,41 |
571,60 |
K | Koszty finansowe-odsetki |
15,00 |
0,00 |
Wynik finansowy całokształtu działalności
(C+F+G+I+K) – (I+J) |
– 3 844,89 |
-4894,51 |
INFORMACJA DODATKOWA do bilansu i rachunku wyników za 2013 rok
- Stosowane metody wyceny w ostatnich latach nie uległy zmianie. Wyceniano:
- książki w magazynie – wg kosztów honorariów, składu i druku; w dodruku wg kosztu druku
- majątek finansowy – lokaty terminowe w banku wg salda bankowego na 31 grudnia
2. Znaczące zdarzenia: Od 01.01.2013 nie prowadzimy działalności gospodarczej. Konieczne dla utrzymania Fundacji koszty administracyjne dzielone na dz. gospodarczą i ogólną od roku 2013 obciążyły bilansowo administr.. ogólną.
.
- Plan kont
W planie kont wyodrębnione są działalność pożytku publicznego odpłatna, nieodpłatna i koszta ogólnoadministracyjne. Każde dotowane zadanie ma wyodrębniony zbiór kont.ą
|
Rok 2012 |
Rok 2013 |
4. Majątek trwały, udziały, akcje, papiery wartościowe |
0 |
0 |
5. 1. Zobowiązania | ||
– długoterminowe |
0 |
0 |
– krótkoterminowe (PDOF, ZUS,, dostawy i usługi) |
922,82 |
398,40 |
5.2 Należności | ||
– długoterminowe |
0 |
0 |
– krótkoterminowych |
305,62 |
0 |
6. Rozliczenia międzyokresowe kosztów ( 1% z podatków przeniesiony na rok następny) |
0,00 |
917,00 |
7. Nadzwyczajne zyski/straty |
0 |
0 |
8. Zatrudnienia na etacie |
0 |
0 |
9.1.Przychody Fundacji – łącznie |
7349,45 |
8588,54 |
w tym: | ||
– z działalności pożytku publicznego nieodpłatnej |
6457,53 |
7726,94 |
a) dotacja od administracji państwowej |
0,00 |
0,00 |
b) z gmin (samorządy) |
4280,00 |
3300,00 |
c) odpisy 1% podatku dochodowego od osób fizycznych |
2177,53 |
3926,94 |
d) darowizny |
0,00 |
0,00 |
– z działalności pożytku publicznego odpłatnej |
0,00 |
500,00 |
– sprzedaż wyrobów uczestników programu pożytku publicznego |
0,00 |
0,00 |
– z działalności gospodarczej (sprzedaż książek) |
149,51 |
n.d. |
– odsetki bankowe |
742,41 |
571,60 |
– pozostałe przychody operacyjne (zwrot wpłaty do KRS) |
0,00 |
290,00 |
9.2. Wydatki Fundacji: – łącznie |
11 107,34 |
13483,05 |
w tym: | ||
– na działalność pożytku publicznego ) |
6457,53 |
8856,61 |
a) na program dotowany przez administrację państwową |
0,00 |
0,00 |
b) na programy dotowane przez naszą Fundację Prom z 1% PDOF i funduszu zapasowego |
2177,53 |
5556,61 |
c) na program dotowany przez gminy |
4280,00 |
3300,00 |
– na działalność gospodarczą (sprzedaż wyprodukowanych książek) w tym administraja |
1951,84 |
n.d. |
– pozostałe koszty operacyjne |
72,00 |
284,87 |
– na działalność administracyjną |
2697,97 |
4341,57 |
– koszty finansowe |
15,00 |
0,00 |
9.3. Wynik finansowy | ||
– na działalności pożytku publicznego |
0,00 |
-1129,67 |
– na działalności administracyjnej |
-2 697,97 |
-4341,57 |
– na działalności gospodarczej |
– 1 802,33 |
n.d. |
– odsetki bankowe | +742,41 |
+571,60 |
– koszty operacyjne |
-72,00 |
-284,87 |
– przychody operacyjne | 0,00 |
290,00 |
– koszty finansowe |
-15,00 |
0,00 |
Wynik łącznie |
– 3844,89 |
-4894,51 |