Sprawozdanie z działalności Fundacji Wychowawców i Młodzieży „Prom”
za rok 2011
Opracowane w układzie określonym przez Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 8 maja 2001 roku w sprawie sprawozdań składanych przez fundacje.
1.
Fundacja „Prom” ma siedzibę przy ul. Sardyńskiej 4 m 39, 02-761 Warszawa
Data i numer pierwotnego zarejestrowania Fundacji: 22.10.1991 Nr 1698
Aktualny numer KRS 0000105207 z dnia 26.07.2002
REGON: P-012549308-95000000-59-1-963-01001
NIP: 521-22-22-162
Status OPP od dnia 11. 01.2005.
Zarząd Fundacji:
Prezes Zarządu: Barbara Wolniewicz-Grzelak, zam. ul. Sardyńska 4/39, 02-761 Warszawa
Wiceprezes Zarządu: Maria Bonaszewska, zam. ul. Konstancińska 9 m. 57, 02942 Warszawa
Członek Zarządu: Anna Borucka, zam. ul. Racławicka 28 m 32, 02-601 Warszawa
Członek Zarządu: Anna Ciupa, zam. ul. 1-go Sierpnia 38a m. 20, 02-134 Warszawa
Członek Zarządu: Agnieszka Pisarska, zam. ul. Miączyńska 56 m 65, 02637 Warszawa
Cele Fundacji to wspieranie nauczycieli, wychowawców i aktywnej społecznie młodzieży w rozwijaniu działalności wychowawczej ukierunkowanej na:
1) realizowanie idei humanistycznych w ujęciu wyrażonym w Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka,
2) zapobieganie uprzedzeniom narodowościowymi wyznaniowym,
3) integrowanie młodzieży niepełnosprawnej z pełnosprawną,
4) wspomaganie zdrowego rozwoju psychicznego dzieci i młodzieży,
5) zapobieganie patologiom społecznym, alkoholizmowi, narkomanii oraz nerwicom.
2.
Statutowa działalność pożytku publicznego Fundacji obejmowała realizację następujących zadań:
Program wychowawczo-profilaktyczny „Trzy Koła” – szkolenie nauczycieli.
Odbyły się 8-godzinne warsztaty szkoleniowe dla trzech grup nauczycieli. W kwietniu w Legionowie – dwie grupy (szkoła podstawowej i gimnazjum) oraz we wrześniu w Tarnowie – gimnazjum. Lącznie w warsztatach szkoleniowych uczestniczyło 65 nauczycieli.
Na życzenie szkół warsztaty zostały, eksperymentalnie, skrócone do 8 godzin. Przeprowadzony post-test z odroczeniem czasowym (by sprawdzić stopień wykorzystania umiejętności nabytych na szkoleniu) przyniósł efekty satysfakcjonujące. Zachęca to do umieszczenia w ofercie Fundacji krótkich for szkoleniowych.
Akcje społeczne w wiejskim środowisku lokalnym.
Akcje przeprowadzone zostały we wsi Krępa. Były to 3 zdarzenia, początkowo inicjowane przez Fundację, potem wspólnie planowane i przeprowadzone przez sołtysa, członków Rady Sołeckiej i Fundację.
Dzień Niepodległości, 11.XI.2011. Uroczysty i pogodny przemarsz główną ulicą wsi, do leśnego cmentarza żołnierzy rosyjskich, niemieckich, polskich i austriackich, a następnie ognisko z zabawami terenowymi dla młodzieży, śpiewami i kiełbaskami. W zdarzeniu uczestniczył wójt gm. Prażmów.
Święta Bożego Narodzenia, dziecięco-młodzieżowe przygotowanie oprawy artystycznej. Dzieci i młodzież przygotowały ok. 100 kart (dla każdego z gospodarstw i każda inna) z życzeniami od Fundacji, Sołtysa i Rady Sołeckiej.
Święta Bożego Narodzenia, przygotowanie wiejskiej choinki. Postawienie w środku wsi choinki (Sołtys i Rada) i udekorowanie jej ozdobami (w dużej części przygotowanymi przez dzieci i młodzież). W środku choinki zawisł rozświetlony napis „Akcja Krępa”, nazwa pierwszych wspólnych poczynań społeczności.
Składaliśmy kilka wnioskow o dotacje m.in. do Funduszu Inicjatyw Obywatelskich, ale nie przyznano nam mimo, niezłych ocen.
3.
Działalność gospodarcza
Fundacja prowadziła w bardzo małym stopniu działalność gospodarczą – sprzedaż wyprodukowanych przez Fundację książek metodycznych dla nauczycieli z zakresu wychowawczo-profilaktycznego. Nabywcą naszych książek były gminy i indywidualni nauczyciele. Chcieliśmy w 2011 zlikwidować tę działalność, jako zanikową, nawet taka była uchwała złożona do Sądu Gospodarczego, ale forma uchwały okazała się nieprawidłowa i Sąd odrzucił wniosek.
4.
28.04.2011 odbyło się Zebranie Komitetu Fundatorów. Uchwała:
„Komitet Fundatorów przyjął sprawozdanie z działalności Fundacji oraz bilans za rok 2010 i zalecił Zarządowi pokrycie straty poniesionej w 2010 roku z funduszu zapasowego Fundacji”.
5.
Wpływy 6658,95 zł w tym:
Dotacje od gmin | 2480,00 |
Odpisy 1% podatku dochodowego | 1726,21 |
Z działalności gospodarczej | 1722,00 |
Odsetki bankowe | 730,74 |
Wynik finansowy działalności pożytku publicznego 0,00, a z działalności gospodarczej wyniósł stratę 1171,17 zł.
Procentowy stosunek przychodu z działalności gospodarczej do przychodu z pozostałych źródeł
to 26,6 % do 73,4 %.
6.
Wydatki wyniosły 10785,53 w tym:
Na działalność pożytku publicznego |
4206,21 |
Działaln. gospodarcza |
2893,17 |
Działalność ogólnoadministracyjna, w tym zakup komputera |
3686,15 |
7.
a) W 2011 roku w Fundacji nikt nie był zatrudniony na etacie.
b) Wynagrodzenia otrzymały 4 osoby
c) Członkowie Zarządu i innych organów Fundacji nie pobierali wynagrodzeń z tytułu pełnienia tych funkcji. Nie było osoby kierującej wyłącznie działalnością gospodarczą.
d) Wydatki na wynagrodzenia z umów o dzieło wynosiły 3500 zł.
e) Nie udzielaliśmy pożyczek
f) Środki pieniężne w banku i kasie 31.12.2011 wynosiły ogółem 35 823,62 zł.
g) Udziałów, akcji, papierów wartościowych nie mieliśmy
h) i) Nie nabywaliśmy środków trwałych
j) nie dotyczy
8.
Działalność pożytku publicznego obejmowała dwa rodzaje zadań opisane wyżej (pt 2). Przychód na te zadania pochodził z funduszów gminnych (2480 zł) oraz 1% odpisu podatków od osób fizycznych (1726,21).
9.
Rozliczenia Fundacji z budżetem z tytułu zobowiązań podatkowych:
Podatek dochodowy od osób fizycznych za prace zlecone i opłacony był terminowo.
Wynik finansowy za rok 2011 wyniósł stratę w wysokości 3726,58 zł.
Sprawozdanie finansowe z działalności w 2011 roku
BILANS za okres od 01.01.2011 do 31.12.2011
Wiersz | Aktywa |
Początek roku 2011 |
Koniec roku 2011 |
A | Aktywa trwałe |
0,00 |
0,00 |
B | Aktywa obrotowe |
51941,15 |
47273,36 |
I | Zapasy rzeczowych aktywów obrotowych |
12485,20 |
11372,12 |
II | Należności krótkoterminowe |
573,00 |
77,62 |
III | Inwestycje krótkoterminowe |
38882,95 |
35823,62 |
1 | Środki pieniężne (w kasie i w banku) |
38882,95 |
35823,62 |
C | Krótkoterminowe rozliczenia międzyokresowe |
0,00 |
0,00 |
Suma aktywów (A+B+C) |
51941,15 |
47273,36 |
|
Pasywa | |||
A | Fundusze własne |
48563,47 |
44 836,89 |
I | Fundusz założycielski |
1812,00 |
1812,00 |
II | Fundusz zapasowy |
47185,10 |
46 751,47 |
III | Fundusz z aktualizacji wyceny |
0,00 |
0,00 |
IV | Zysk (Strata) z lat ubiegłych |
0,00 |
0,00 |
V | Zysk (Strata) w roku obrotowym |
-433,63 |
– 3 726,58 |
B | Zobowiązania |
3377,68 |
2836,47 |
I | Zobowiązania krótkoterminowe |
1464,14 |
1913,94 |
II | Rozliczenia międzyokresowe |
1913,54 |
522,53 |
Suma pasywów (A+B) |
51941,15 |
47.273,36 |
|
RACHUNEK WYNIKÓW za 2011 rok
Poz. | Wyszczególnienie |
Za rok 2010 |
Za rok 2011 |
A | Przychody z działalności pożytku publicznego | 13 242,58 | 4 206,21 |
I | Przychody z działalności nieodpłatnej | 13 242,58 | 4 206,21 |
II | Przychody z działalności odpłatnej | 0,00 | 0,00 |
B | Koszty realizacji zadań pożytku publicznego | 13 242,58 | 4 206,21 |
* | w tym wynagrodzenia | 8 540,00 | 2.600,00 |
C | Wynik finansowy z działalności pożytku publicznego | 0,00 | 0,00 |
D | Przychody ze sprzedaży produktów | 818,87 | 1722,00 |
E | Koszty sprzedaży produktów | 1 868,66 | 2 893,17 |
* | w tym wynagrodzenia | 0,00 | 300,00 |
pozostałe koszty (magazyn, przesyłki) | 0,00 | 1 480,09 | |
F | Zysk (Strata) brutto ze sprzedaży produktów | – 1 049,79 | 1 171, 17 |
G | Koszty ogólno-administracyjne | 0,00 | 3 286,15 |
1 | Zużycie materiałów | 0,00 | 214,00 |
2 | Usługi obce | 0,00 | 2 510,75 |
3 | Podatki i opłaty | 0,00 | 361,40 |
4 | Wynagrodzenia | 0,00 | 200,00 |
H | Pozostałe przychody operacyjne | 14,00 | 0,00 |
I | Pozostałe koszty | 86,58 | 0,00 |
J | Przychody finansowe – odsetki bankowe | 602,74 | 730,74 |
K | Koszty finansowe-odsetki | 0,00 | 0,00 |
K | Wynik finansowy całokształtu działalności(F+G)-J | -433,63 | – 3 726,58 |
*/ patrz: „Informacja dodatkowa”
INFORMACJA DODATKOWA do bilansu i rachunku wyników za 2011 rok
Stosowane metody wyceny w ostatnich latach nie uległy zmianie. Wyceniano:
- książki w magazynie – wg kosztów honorariów, składu i druku; w dodruku wg kosztu druku
- majątek finansowy – lokaty terminowe w banku wg salda bankowego na 31 grudnia
2. Znaczące zdarzenia – zdarzeń wpływających znacząco na stan Fundacji nie było.
3. 1. Plan kont
W planie kont, tak jak w poprzednim roku wyodrębnione są działalność pożytku publicznego odpłatna, nieodpłatna, działalność gospodarcza i koszta ogólnoadministracyjne. Każde dotowane zadanie ma wyodrębniony zbiór kont.
3.2. Zasady księgowania uległy pewnej zmianie odnośnie do kosztów administracyjnych.
W roku 2010 wiązały się one z działalnością pożytku publ. i gospodarczą. Tak też zostały rozksięgowane (patrz 9.2). Stanowiły 11 % kosztów działalności pp i 45% kosztów działalności gospodarczej.
Natomiast w rok 2011 zostały wyodrębnione koszty administracyjne ogólne i związane z działalnością gospodarczą. Z powodu bardzo niskich przychodów w roku 2011 i konieczności zakupu komputera koszty administracyjne obciążyły nasz wynik finansowy stosunkowo dużą stratą.
|
Rok 2010 |
Rok 2011 |
4. Majątek trwały, udziały, akcje, papiery wartościowe |
0 |
0 |
5. 1. Zobowiązania | ||
– długoterminowe |
0 |
0 |
– krótkoterminowe (PDOF, ZUS,, dostawy i usługi) |
1464,14 |
1913,94 |
5.2 Należności | ||
– długoterminowe |
0 |
0 |
– krótkoterminowych |
573,00 |
77,62 |
6. Rozliczenia międzyokresowe kosztów ( 1% z podatków przeniesiony na rok 2011) |
1 913,54 |
522,53 |
7. Nadzwyczajne zyski/straty |
0 |
0 |
8. Zatrudnienia na etacie |
0 |
0 |
9.1.Przychody Fundacji – łącznie |
14 061,45 |
4815,13 |
w tym: | ||
– z działalności pożytku publicznego nieodpłatnej |
13 242,58 |
4 206,21 |
a) dotacja od administracji państwowej |
0,00 |
0,00 |
b) z gmin (samorządy) |
10 200,00 |
2 480,00 |
c) odpisy 1% podatku dochodowego od osób fizycznych |
794,21 |
1 726,21 |
d) darowizny |
0,00 |
0,00 |
– z działalności pożytku publicznego odpłatnej |
0,00 |
0,00 |
– sprzedaż wyrobów uczestników programu pożytku publicznego |
0,00 |
0,00 |
– z działalności gospodarczej (sprzedaż książek) |
818,87 |
608,92 |
– odsetki bankowe |
602,74 |
730,74 |
– pozostałe przychody operacyjne |
14,00 |
0,00 |
9.2. Wydatki Fundacji: – łącznie |
15 097,82 |
9 272,45 |
w tym: | ||
– na działalność pożytku publicznego (nieodpł. i odpłatną) |
13 242,58 |
4 206,21 |
a) na program dotowany przez administrację państwową |
0,00 |
0,00 |
b) na programy dotowane przez M. st. Warszawa |
0,00 |
0,00 |
c) na program dotowany przez gminy |
13242,58 |
4 206,21 |
d) administracyjne związana z dział. pożytku publicznego |
*** |
0,00 |
– na działalność gospodarczą (sprzedaż wyprodukowanych książek) |
1 768,66 |
1780,09 |
a) w tym na koszty administracyjne |
*** |
1780,09 |
– pozostałe koszty operacyjne (zwrot dwukrotnie kosztów przejazdu ) |
86,58 |
0,00 |
– na ogólną działalność administracyjną |
0,00 |
3 286,15 |
– koszty finansowe |
3,06 |
0,00 |
9.3. Wynik finansowy
– na działalności pożytku publicznego |
0,00 |
0,00 |
– na działalności gospodarczej |
-949,79 |
-1171,17 |
– odsetki bankowe |
+602,74 |
+730,74 |
– koszty operacyjne |
– 86,58 |
0,00 |
– przychody operacyjne |
0,00 |
|
– koszty finansowe |
0,00 |
0,00 |
Wynik łącznie |
-433,63 |
-3726,58 |