Sprawozdanie z działalności Fundacji Wychowawców i Młodzieży „Prom” za rok 2010
Opracowane w układzie określonym przez Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 8 maja 2001 roku w sprawie sprawozdań składanych przez fundacje.
1.
Fundacja „Prom” ma siedzibę przy ul. Sardyńskiej 4 m 39, 02-761 Warszawa
Data i numer pierwotnego zarejestrowania Fundacji: 22.10.1991 Nr 1698
Aktualny numer KRS 0000105207 z dnia 26.07.2002
REGON: P-012549308-95000000-59-1-963-01001
NIP: 521-22-22-162
Status OPP od dnia 11. 01.2005.
Zarząd Fundacji:
Prezes Zarządu: Barbara Wolniewicz-Grzelak, zam. ul. Sardyńska 4/39, 02-761 Warszawa
Wiceprezes Zarządu: Maria Bonaszewska, zam. ul. Konstancińska 9 m. 57, 02942 Warszawa
Członek Zarządu: Anna Borucka, zam. ul. Racławicka 28 m 32, 02-601 Warszawa
Członek Zarządu: Anna Ciupa, zam. ul. 1-go Sierpnia 38a m. 20, 02-134 Warszawa
Członek Zarządu: Agnieszka Pisarska, zam. ul. Miączyńska 56 m 65, 02637 Warszawa
Cele Fundacji to wspieranie nauczycieli, wychowawców i aktywnej społecznie młodzieży w rozwijaniu działalności wychowawczej ukierunkowanej na:
1) realizowanie idei humanistycznych w ujęciu wyrażonym w Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka,
2) zapobieganie uprzedzeniom narodowościowymi wyznaniowym,
3) integrowanie młodzieży niepełnosprawnej z pełnosprawną,
4) wspomaganie zdrowego rozwoju psychicznego dzieci i młodzieży,
5) zapobieganie patologiom społecznym, alkoholizmowi, narkomanii oraz nerwicom.
Statutowa działalność pożytku publicznego Fundacji obejmowała realizację następujących zadań:
- Program wychowawczo-profilaktyczny „Trzy Koła” – 24-godzinny kurs doskonalenia zawodowego nauczycieli , 15 nauczycieli z Gminy Wiślinka.
2.„Program wychowawczo-profilaktyczny Trzy Koła – szkolenie nauczycieli i akcje społeczne w warszawskiej dzielnicy Białołęka. Odbyła się: 4-godzinna konferencja wraz z warsztatami zapoznającymi z programem Trzy Koła pedagogów i psychologów z 13 szkól Białołęki, trzy szkolenia dla nauczycieli szkół podstawowych i gimnazjów – dwa 15-godzinne i jedno 10-godzinne. W konferencji uczestniczyło 16 osób, w szkoleniach łącznie – 30.
Podczas szkolenia nauczycielki szkół podstawowych zaplanowały akcję pt. „Tydzień z …”.
Jej przebieg udokumentowały plakatami, mini kroniką, zdjęciami a nawet filmem. Co się w szkolach działo można pogrupować w następujących kategoriach:
Dzień z kolorem, w którym całe klasy przychodziły ubrane np. na zielono i jadly zielone kanapki (z sałatą, ogorkiem itp.).
Dzień z książką, czyli czytanie małym przez uczniów satrszych klas i rodziców
Dzień z owocem, w którym pojawiły się kosze owoców – poszczególne klasy przynosiły inne owoce i dzielily się nimi pomiędzy klasami.
Dzień z ruchem – plakaty na ścianach i gimnastyka na przerwach zgodnie ze wskazowkami plakatow, zestawy ćwiczeń ruchowych i oddechowych dla dla wszystkich nauczycieli do stosowania śródlekcyjnego.
Dzień z magicznymi słowami, w którym w całej szkole propagowano używanie grzecznościowych słów między innymi przez odgrywanie scenek na korytarzu, w szatni. Zorganizowano też konkurs na wierszyki z magicznym słowem.
Dzień z uśmiechem, w którym na wesoło propagowano czyszczenie zębów.
Dzień z piosenką – odbył się festiwal „piosenki dobrej na wszystko”, w czasie którego wykonywano utwory o zdrowiu i na dobry nastrój.
Akcję „Tydzień z…” przeprowadzono w pięciu szkołach podstawowych- w czterech objęła ona prawie całe środowiska szkolne, a w jednej kilka klas. Lącznie 44 klasy aktywnie uczestniczyły w akcjach – 880 uczniów, 44 wychowawców klas, bardzo wielu rodziców. Poza tym uczniowie klas nie włączonych bezpośrednio w tworzenie akcji, korzystali z tego, co działo się w szkołach cały tydzień. Można szacować, że zasięg akcji to minimum 2000 osób. Nauczycielki opowiadały o tym tygodniu z entuzjazmem. Podkreślano nawet pozytywny wpływ na integrację środowiska szkolnego. Włączony był też personel pomocniczy – woźni i osoby sprzątające szkołę.
Nie udało się zachęcić nauczycieli gimnazjów do zorganizowania akcji promującej zdrowie lub profilaktycznej. Podkreślali, że są bardzo obciążeni zadaniami dydaktycznymi. Nastawieni są na to, by programy profilaktyczne realizowali zaproszeni do szkoły specjaliści. Jednkaże poznane na kursie scenariusze zajęć większość uczestniczek kursu zastosowała w swej szkolnej praktyce.
- Żywa Biblioteka. Na życzenie nauczycieli z Białołęki zorganizowaliśmy jedno spotkanie tzw. Zywej Biblioteki. Było to spotkanie młodzieży gimnazjalnej z rabinem – dyrektorem szkoły żydowskiej i jego żoną – studentką psychologii. Uczestniczyły 22 osoby.
- Gminne Inicjatywy Młodzieżowe. Konferencja z przedstawicielami władz gminy wiejskiej Nowa Słupia oraz z nauczycielami kilku szkół i młodzieżą gimnazjalną – 45 uczestników. Poza tym 3-godzinne warsztaty psychologiczne dla młodzieży. Przedmiotem tych dzialań było aktywizowanie spoleczności wiejskiej do dzialsań na rzecz środowsika lokalnego i zebranie danych do przygotowania wniosku o dotację z Funduszy Inicjatyw Obywatelskich. Niestety nie uzyskaliśmy dotacji.
-
Działalność gospodarcza
Fundacja prowadziła w bardzo małym stopniu działalność gospodarczą – sprzedaż wyprodukowanych przez Fundację książek metodycznych dla nauczycieli z zakresu wychowawczo-profilaktycznego. Nabywcą naszych książek były gminy i indywidualni nauczyciele. -
08.02.2010 odbyło się Zebranie Komitetu Fundatorów. Uchwała Zebrania Komitetu Fundatorów:
„Komitet Fundatorów przyjął sprawozdanie z działalności Fundacji oraz bilans za rok 2009 i zalecił Zarządowi pokrycie straty poniesionej w 2009 roku z funduszu zapasowego Fundacji”. - Wpływy wyniosły 14664,19 zł w tym:
Dotacje od gmin | 10200,00 |
Odpisy 1% podatku dochodowego | 3042,58 |
Z działalności gospodarczej | 818,87 |
Odsetki bankowe | 602,74 |
Wynik finansowy działalności pożytku publicznego 0,00, a z działalności gospodarczej wyniósł stratę 949,79
Procentowy stosunek przychodu z działalności gospodarczej do przychodu z pozostałych źródeł
to 5,6 % do 94,4 %.
6.
Wydatki wyniosły 15097,82 w tym
Na dzialalność pożytku publicznego | 13242,58 |
Działaln. gospodarcza | 1768,66 |
Umorzenie przeterminowanych należności | 86,58 |
7.
- a) W 2010 roku w Fundacji nikt nie był zatrudniony na etacie.
- b) Wynagrodzenia otrzymały 4 osoby
- c) Członkowie Zarządu i innych organów Fundacji nie pobierali wynagrodzeń z tytułu pełnienia tych funkcji. Nie było osoby kierującej wyłącznie działalnością gospodarczą.
- d) Wydatki na wynagrodzenia z umów zleceń i o dzieło wynosiły 8540 zł.
- e) Nie udzielaliśmy pożyczek
- f) Środki pieniężne w banku i kasie 31.12.2010 wynosiły ogółem 38882,95 zł.
- g) Udziałów, akcji, papierów wartościowych nie mieliśmy
- h) i) Nie nabywaliśmy środków trwałych
- j) nie dotyczy
8.
Działalność pożytku publicznego obejmowała trzy zadania opisane wyżej (pt 2). Przychód na te zadania, w wysokości 13242,58 pochodził z dotacji M.st. Warszawy ( 8500 ), Gminy Wiślinka (1700) oraz 1% odpisu podatków od osób fizycznych.
9.
Rozliczenia Fundacji z budżetem z tytułu zobowiązań podatkowych:
Podatek dochodowy od osób fizycznych za prace zlecone i opłacony był terminowo.
Wynik finansowy za rok 2010 wyniósł stratę w wysokości 433,63
Sprawozdanie finansowe z działalności w 2010 roku
BILANS za okres od 01.01.2010 do 31.12.2010
Wiersz | Aktywa | Początek roku 2010 | Koniec roku 2010 |
A | Aktywa trwałe | 0,00 | 0,00 |
B | Aktywa obrotowe | 50754,97 | 51 941,15 |
I | Zapasy rzeczowych aktywów obrotowych | 13534,89 | 12 485,20 |
II | Należności krótkoterminowe | 593,20 | 573,00 |
III | Inwestycje krótkoterminowe | 36626,88 | 38 882,95 |
1 | Środki pieniężne (w kasie i w banku) | 36626,88 | 38 882,95 |
C | Krótkoterminowe rozliczenia międzyokresowe | 0,00 | 0,00 |
Suma aktywów (A+B+C) | 50754,97 | 51 941,15 | |
Pasywa | |||
A | Fundusze własne | 48997,10 | 48563,47 |
I | Fundusz założycielski | 1812,00 | 1812,00 |
II | Fundusz zapasowy | 47989,22 | 47 185,10 |
III | Fundusz z aktualizacji wyceny | 0,00 | 0,00 |
IV | Zysk (Strata) z lat ubiegłych | 0,00 | 0,00 |
V | Zysk (Strata) w roku obrotowym | -804,12 | – 433,63 |
B | Zobowiązania | 1757,87 | 3 377,68 |
I | Zobowiązania krótkoterminowe | 275,61 | 1464,14 |
II | Rozliczenia międzyokresowe | 1482,26 | 1 913,54 |
Suma pasywów (A+B) | 50754,97 | 51 941,15 |
RACHUNEK WYNIKÓW za 2010 rok
Poz. | Wyszczególnienie | Za rok 2009 | Za rok 2010 |
A | Przychody z działalności pożytku publicznego | 34301,31 | 13 242,58 |
I | Przychody z działalności nieodpłatnej | 34301,31 | 13 242,58 |
II | Przychody z działalności odpłatnej | 0,00 | 0,00 |
B | Koszty realizacji zadań pożytku publicznego | 34301,31 | 13 242,58 |
* | w tym wynagrodzenia | 19510,00 | 8.540,00 |
C | Wynik finansowy z działalności pożytku publicznego | 0,00 | 0,00 |
D | Przychody ze sprzedaży produktów | 1434,12 | 818,87 |
E | Koszty sprzedaży produktów | 2530,72 | 1 768,66 |
* | w tym wynagrodzenia | 0,00 | 0,00 |
F | Zysk (Strata) brutto ze sprzedaży produktów | -1096,60 | – 949,79 |
G | Koszty ogólno-administracyjne (patrz Informacja dodatkowa) | 0,00 | 0,00 |
1 | Zużycie materiałów | 0,00 | 0,00 |
2 | Usługi obce | 0,00 | 0,00 |
3 | Podatki i opłaty | 0,00 | 0,00 |
4 | Wynagrodzenia | 0,00 | 0,00 |
H | Pozostałe przychody operacyjne | 14,00 | 0,00 |
I | Pozostałe koszty | 429,40 | 86,58 |
J | Przychody finansowe – odsetki bankowe | 710,94 | 602,74 |
K | Koszty finansowe-odsetki | 3,06 | 0,00 |
K | Wynik finansowy całokształtu działalności |
(C+F-G H+I-J+K)
– 804,12
– 433,63
INFORMACJA DODATKOWA do bilansu i rachunku wyników za 2010 rok
- Stosowane metody wyceny w ostatnich latach nie uległy zmianie. Wyceniano:
- książki w magazynie – wg kosztów honorariów, składu i druku; w dodruku wg kosztu druku
- majątek finansowy – lokaty terminowe w banku wg salda bankowego na 31 grudnia
- Znaczące zdarzenia – zdarzeń wpływających znacząco na stan Fundacji nie było.
- 1. Plan kont
W planie kont, tak jak w poprzednim roku wyodrębnione są działalność pożytku publicznego odpłatna, nieodpłatna, działalność gospodarcza i koszta ogólnoadministracyjne. Każde dotowane zadanie ma wyodrębniony zbiór kont.
3.2. Zasady księgowania
Koszty ogólnoadministracyjne były b. niskie, gdyż nie ma nikogo na etacie, darmowa jest siedziba, energia elektryczna, Internet. Wiązały się one z działalnością pożytku publ. i gospodarczą. Tak też zostały zaksięgowane (patrz 9.2). Stanowiły 11% kosztów działalności pp. i 45% kosztów działalności gospodarczej.
| Rok 2009 | Rok 2010 |
4. Majątek trwały, udziały, akcje, papiery wartościowe | 0 | 0 |
5. 1. Zobowiązania | ||
– długoterminowe | 0 | 0 |
– krótkoterminowe (PDOF, ZUS, dostawy i usługi) | 275,61 | 1464,14 |
5.2 Należności | ||
– długoterminowe | 0 | 0 |
– krótkoterminowych | 593,20 | 573,00 |
6. Rozliczenia międzyokresowe kosztów ( 1% z podatków przeniesiony na rok 2010) | 1482,26 | 1913,54 |
7. Nadzwyczajne zyski/straty | 0 | 0 |
8. Zatrudnienia na etacie | 0 | 0 |
9.1.Przychody Fundacji – łącznie | 36460,37 | 14664,19 |
w tym: | ||
– z działalności pożytku publicznego nieodpłatnej | 34301,31 | 13242,58 |
a) dotacja od administracji państwowej | 0,00 | 0,00 |
b) z gmin (M. St. Warszawa i Gmina Wiślinka) | 33507,10 | 10200,00 |
c) odpisy 1% podatku dochodowego od osób fizycznych | 794,21 | 3042,58 |
d) darowizny | 0,00 | 0,00 |
– z działalności pożytku publicznego odpłatnej | 0,00 | 0,00 |
– sprzedaż wyrobów uczestników programu pożytku publicznego | 0,00 | 0,00 |
– z działalności gospodarczej (sprzedaż książek) | 1434,12 | 818,87 |
– odsetki bankowe | 710,94 | 602,74 |
– pozostałe przychody operacyjne | 14,00 | 0,00 |
9.2. Wydatki Fundacji: – łącznie | 37264,49 | 15097,82 |
w tym: | ||
– na działalność pożytku publicznego nieodpłatną (odpłatnej nie było) | 34301,31 | 13242,58 |
a) na program dotowany przez administrację państwową | 0,00 | 0,00 |
b) na program dotowany przez gminy | 33507,10 | 13242,58 |
c) administracyjne związana z dział. pożytku publicznego | *** | 1499,24 |
– na działalność gospodarczą (sprzedaż wyprodukowanych książek) | 2530,72 | 1768,66 |
a) w tym na koszty administracyjne | *** | 800,00 |
– pozostałe koszty operacyjne (umożenie przeterminowanych należności ) | 429,40 | 86,58 |
– koszty finansowe | 3,06 | 0,00 |
9.3. Wynik finansowy | ||
– na działalności pożytku publicznego | 0,00 | 0,00 |
– na działalności gospodarczej | -1096,60 | – 949,79 |
– odsetki bankowe | +710,94 | +602,74 |
– koszty operacyjne | – 429,40 | – 86,58 |
– przychody operacyjne | + 14,00 | 0,00 |
– koszty finansowe | – 3,06 | 0,00 |
Wynik łącznie | – 804,12 | – 433,63 |